- Hem
- Köpvillkor
Köpvillkor
Allmänna Villkor
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument gör en beställning via webbplatsen www.mobelmastarna.se och tillhörande sidor (”Webbplatsen”). Villkoren utgör ett avtal mellan dig och det bolag som anges i orderbekräftelsen (hädanefter benämnd ”Butiken”).
Genom att lägga en beställning via Webbplatsen eller genom att använda Webbplatsen godkänner du Villkoren. Vi ber dig därför att noga läsa igenom Villkoren.
2. Avtal och beställning
Butiken kommer att vara ansvarig för din beställning på Webbplatsen. Butiken kan vara antingen Möbelmästarna Sverige AB eller ett bolag inom samma företagsgrupp som Möbelmästarna Sverige AB, beroende på utbud, vilken produkt du beställer, var produkten ska levereras, hur produkten ska levereras och andra omständigheter.
Din beställning via Webbplatsen blir bindande för Butiken först när en skriftlig orderbekräftelse på din beställning har skickats till den mailadress du angivit i samband med din beställning. Betalningsskyldighet uppstår när sådan orderbekräftelse kommit dig tillhanda.
Butiken reserverar sig för att produkten du beställer kan vara slutsåld eller av andra skäl inte går att leverera. Butiken har rätt att vägra din beställning om någon av de ovan angivna förutsättningarna är uppfyllda. Om Butiken inte kan leverera hela eller delar av beställningen informeras du om detta så snart som möjligt via den mailadress du angav i samband med beställningen.
Butiken reserverar sig även för eventuella felskrivningar på Webbplatsen och att det i undantagsfall kan uppstå fel i kampanjer och priser på Webbplatsen. I dessa fall förbehåller Butiken sig rätten att annullera din beställning, även om orderbekräftelse redan har mottagits.
För att genomföra köp på Webbplatsen måste du ha fyllt 18 år. Butiken förbehåller sig rätten att neka din beställning med hänsyn till att du inte uppfyller nämnda ålderskrav.
3. Kunduppgifter
När du genomför din beställning är det viktigt att du skriver in rätt mailadress och uppgifter i övrigt. Butiken tar inget ansvar för felaktigt angivna uppgifter.
Misstänker du att någon obehörigen använt dina uppgifter för att genomföra en beställning via Webbplatsen uppmanas du att omedelbart ta kontakt med Butiken eller vår kundtjänst.
Du kan även läsa mer om vår behandling av kunduppgifter HÄR.
4. Priser och betalning
Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Kostnad för frakt och eventuell betalningshantering ingår inte i produktens pris, utan debiteras separat om inte annat anges.
Du kan välja mellan de betalningssätt som anges när du genomför din beställning. Butiken tar betalt redan i samband med att du bekräftar din beställning, såvida du inte valt att betala via faktura eller delbetalning och dessa betalningssätt är tillgängliga. Själva betalningen hanteras av Butikens betaltjänstleverantör Resurs Bank, vilket innebär att Butiken inte hanterar några kort- eller kontouppgifter. För betalningen gäller Resurs Banks villkor, som du hittar HÄR. Har du några frågor om din betalning är du välkommen att kontakta Butiken eller vår kundtjänst så hjälper de dig vidare.
Vi skickar inte ut betalningslänkar via SMS eller e-post. Vi använder oss endast av Resurs banks kassa för betalningar i webbshoppen.
5. Ångerrätt
Vi hoppas alltid att du blir nöjd med din beställning. Skulle du däremot vara missnöjd har du i vissa fall rätt att ångra dig inom 14 dagar från det att produkten har mottagits (ångerrätt), utan att behöva ange skäl. Produkten ifråga ska skickas tillbaka i det skick du mottog den, vilket i förekommande fall innebär att du ska skicka tillbaka produkten i originalskick och i originalförpackning med etiketter och eventuella taggar kvar. Notera att vissa köp undantas från ångerrätten, exempelvis köp av varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller annars har fått en tydlig personlig prägel. Ångerrätten undantas även för produkter som är nära kroppen, så kallade hygienprodukter. Vid ånger av denna kategori får förseglingen på förpackningen inte brytas, för att varan ska kunna godkännas som retur. För en redogörelse över vilka typer av köp som inte omfattas av ångerrätten kan du besöka www.konsumentverket.se.
Väljer du att utnyttja ångerrätten vid köp som levererats av, eller hämtats i, en butik ska du kontakta Butiken och uppge den information som Butiken efterfrågar. Vid köp som levererats av extern distributör ska du använda vår ångerblankett. Vänligen skriv ut, fyll i, kopiera, och skicka denna via mail till vår kundtjänst på kundtjanst@mobelmastarna.se.
När du utnyttjar ångerrätten och ska returnera varan till oss är det du som betalar och står för kostnaden att returnera varan till oss. Har vi åtagit oss att stå för returkostnaden gäller det. Vid skrymmande varor som inte kan skickas med post beräknas fraktkostnaderna minst uppgå till 500 kronor per kubik. Vi löser inte ut varor mot postförskott.
Vid godkänt utnyttjande av din ångerrätt, kommer du att bli ombedd att skicka de aktuella produkterna till en av Butiken anvisad returadress, varpå Butiken återbetalar det belopp du erlagt. Butikens återbetalning kommer att ske utan onödigt dröjsmål och ska vara dig tillhanda senast 14 dagar från och med den dag då Butiken meddelade godkännande av ångerrätten. Butiken får dock vänta med återbetalningen tills produkten har tagits emot av Butiken eller att du visat att produkten har sänts tillbaka. Butiken kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du har använt för beställningen, om inte Butiken skriftligen godkänt något annat.
Notera att ångerrätten endast gäller vid distansavtal och inte vid köp i fysisk butik.
6. Leverans och fraktavgifter
Butiken levererar endast inom Sverige, om inte annat anges. Leverans sker normalt inom de leveranstider som anges i anslutning till den produkt som din beställning avser. De leveranstider som anges är en uppskattning från Butiken. Avvikelser från angiven leveranstid kan förekomma.
Din beställning kommer att levereras till den leveransadress som du anger i samband med din beställning. Leverans genomförs antingen av Butiken eller av någon av våra logistikpartners. I den mån din beställning levereras till postombud, kommer du att behöva upphämta din beställning inom den tidsfrist som anges i, eller i anslutning till, aviseringen. Vid upphämtning av din beställning hos postombud kommer du att behöva legitimera dig samt uppge den information som framgår av aviseringen. Det är därför viktigt att du har giltig legitimation med dig vid upphämtningstillfället.
Butiken erbjuder som utgångspunkt följande leveranssätt:
(i) Hemleverans,
(ii) Leverans till postombud, och
(iii) Upphämtning i Butiken
Vid hemleverans tillkommer en fraktavgift om 595 kronor. Vid order som överstiger 10 000 kronor, levereras din order fraktfritt. Om du vid hemleverans önskar få din beställning inburen tillkommer en inbärningsavgift om 495 kronor. Vid leverans till postombud tillkommer en fraktavgift om 69 kronor. Notera att din beställning som utgångspunkt kommer att skickas till postombud i den mån det är möjligt med hänsyn till produktens storlek, vikt m.m. Upphämtning i Butiken sker utan extra kostnad.
Vi använder i första hand DHL som speditör av order till postombud. För mer information om storlek av paket som skickas via DHL, läs mer på deras hemsida och produktspecifika uppdragsvillkor, DHL Service Point. Vi friskriver oss för kompensationer pga förseningar m.m. som uppstått hos vår speditör eller annan som ligger utom vår kontroll. DHL produktspecifika uppdragsvillkor
Notera att andra fraktavgifter än de ovan angivna kan tillkomma. I dessa fall kommer sådana fraktavgifter att presenteras i samband med att du genomför din beställning.
Vid hemleverans kan du behöva visa upp giltig legitimation och din orderbekräftelse.
Vid upphämtning i Butiken kommer du att behöva visa upp giltig legitimation och orderbekräftelse.
I den mån leveransen av din beställning är försenad, och förseningen är av sådan betydelse att du inte längre vill genomföra köpet, kan du under vissa omständigheter häva ditt köp.
För det fall Butiken har skickat din beställning och denna inte hämtas ut inom den aviserade tidsfristen, förbehåller vi oss rätten att debitera dig våra kostnader för returtransport av produkten. Denna kostnad kommer att dras av från det belopp som återbetalas till dig.
7. Garanti, reklamation och fraktskada
När du tar emot din beställning är det viktigt att du noga undersöker densamma. Om du upptäcker att produkten/produkterna har skadats i leveransen, måste detta anmälas och noteras till chauffören vid leveranstillfället. Obs! Synlig fraktskada måste noteras på fraktsedeln/följesedeln samt undertecknas.
Skadan ska noteras på såväl chaufförens fraktsedel som på kopian du får, båda ska signeras av chauffören. Vid dold fraktskada ska detta dokumenteras och meddelas omgående så fort ni noterat skadan (dock senast inom 7 dagar från det att varan mottagits). Ni kontaktar sedan Butiken eller vår kundtjänst som hjälper er vidare med ärendet. Ni får inte använda produkten i väntan på åtgärd.
Bilder på emballage och produkt ska bifogas tillsammans med ordernummer. Om produkten av någon annan anledning inte motsvarar dina förväntningar, kan du självklart meddela även detta till Butiken eller till vår kundtjänst. Observera att nyans på kulörer och mönster på din skärm inte alltid överensstämmer med verkligheten p g a olika skärminställningar mm. Besök oss i butiken om du är osäker så visar vi färgprover. Vissa av Butikens produkter kan omfattas av garanti. Information om sådan garanti och villkoren för densamma finns tillgängligt i anslutning till den produkt som omfattas av garantin. Vänligen notera att alla typer av fel inte omfattas av sådan garanti. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.
Eventuella reklamationer ska göras till Butiken. Vid reklamationer, vänligen förse Butiken med ordernummer och anledningen till din reklamation så kommer vi att återkomma inom kort med vidare instruktioner om hur ditt ärende kommer att hanteras.
För de fall en beställd produkt behöver bytas görs detta mot en produkt av motsvarande modell. Om en viss produkt inte längre finns tillgänglig hos Butiken har du istället rätt till återbetalning.
8. Ansvar
Vid beställning och köp via Webbplatsen gäller distansavtalslagen och för Webbplatsen tillämplig konsumentskyddslagstiftning. Butiken ansvarar inte i något avseende för skador som drabbar en köpares eventuella näringsverksamhet.
Vidare är Butiken inte ansvarig för eventuella fel och brister som är relaterade till Webbplatsen såsom förlust av data eller andra IT-relaterade skador m.m.
9. Force Majeure
För omständigheter som är bortom Butikens kontroll ansvarar inte Butiken i något avseende. Som sådana omständigheter räknas statlig intervention, ny/ändrad lagstiftning, krig, bränder, översvämningar, avbrott i arbete, förbud, restriktioner, sabotage, dåliga transport- och väderförhållanden, utebliven leverans från leverantörer eller att Butiken eller dess samarbetspartners skulle vara utsatta för kriminell verksamhet.
10. Användargenererat innehåll
Webbplatsen kan inkludera användargenererat innehåll från till exempel sociala medier. Om så är fallet gör Butiken inga anspråk på äganderätten till sådant innehåll som exempelvis bilder, foton och videos m.m. och tar inget juridiskt ansvar för det. Skulle du misstänka att det användargenererade innehållet leder till intrång i upphovsrätt eller varumärkesrätt eller på annat sätt leder till att du känner dig kränkt av innehållet som publicerats på Webbplatsen ber vi dig vänligen att kontakta vår kundservice.
11. Tillämplig lag och tvistlösningsförfarande
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Butiken. Om tvist inte kan lösas därigenom kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Butiken kommer att medverka i tvistlösningsförandet samt följa Allmänna reklamationsnämndens beslut och rekommendationer.
Vad avser tolkningen och tillämpningen av Villkoren gäller svensk lag.
12. Övriga bestämmelser
Villkoren gäller endast beställningar och köp som görs av konsumenter. Vänligen kontakta info@mobelmastarna.se för förfrågningar som rör näringsidkare.
Butiken förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden. De vid var tid gällande villkoren kommer vara tillgängliga på Webbplatsen. Du bör därför regelbundet besöka Webbplatsen för att hålla sig uppdaterad om innehållet i Villkoren.
Villkoren uppdaterades senast 2019-09-01
13. Kontaktuppgifter
För att komma i kontakt med vår kundtjänst, skicka ett mail till: Kundtjänst